دلیل ۷۵ روز و ۹۵ روز بودن شهادت حضرت زهرا

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

دلیل ۷۵ روز و ۹۵ روز بودن شهادت حضرت زهرا

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

دلیل ۷۵ روز و ۹۵ روز بودن شهادت حضرت زهرا


پاسخ
 
در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛
 
ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
 
امام صادق علیه السلام فرمود:
 
« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
 
الکافی ج1 ص458
 
با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 
 
پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
 
ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
 
طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
 
« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
 
دلائل الامامه ص13
 
بحار الانوار ج43 ص171
 
علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
 
زاد المعاد ص280
 
شیخ عباس قمی نیز می نویسد:
 
« اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز  از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛
 
مسار الشیعه ص54
 
مصباح کفعمی ص522
 
تاریخ الموالید ص98
 
مصباح کفعمی ص522
 
اعلام الوری ج1 ص300
 
پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است
 
کشف الغمه ج1 ص503
 
الذریه الطاهره ص151
 
اعلام الوری ج1 ص300
 
به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
 
 
از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
 
علامه مجلسی می نویسد:
 
« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
 
زاد المعاد ص280
 
برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا  این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت  امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 18 دی 1398 | 21:0 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.